آموزش سئو بدون دانش فنی

برای یادگیری سئو از کجا شروع کنیم؟ آموزش سئو رایگان!

در گذشته، تولیدکنندگان محتوا فقط برای یافتن کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا، تحقیقات کلمات کلیدی را انجام می‌دادند. آن‌ها کلمات کلیدی پر سرچ را در محتوا قرار می‌دادند تا الگوریتم‌های موتورهای جستجو را فریب دهند و از رتبه‌های بالا در جستجوی ارگانیک اطمینان حاصل کنند. ابزار Google Lighthouse یکی دیگر از ابزارهایی است که به طور ویژه برای آنالیز و سئو سرعت صفحه طراحی شده است. از مهم ترین و بهترین ابزارهای آنالیز سئو سایت، می توان به موارد زیر اشاره کرد. می توانید با کلیک بر روی هر گزینه به مقاله آموزش آن ها رفته و نحوه استفاده از آن ها را یاد بگیرید.

اگر صفحات متعددی با استفاده از عبارات مرتبط در انکر تکست‌ ها به وب‌ سایت شما لینک دهند، این می‌تواند رتبه شما را برای آن عبارات در موتورهای جستجو بهبود دهد. گوگل در اوایل فعالیت خود الگوریتمی به نام پیج‌ رنک (PageRank) ایجاد کرد تا کیفیت و کمیت بک‌لینک‌ها را در سیستم رتبه‌بندی خود لحاظ کند. این الگوریتم برای تعیین اهمیت نسبی صفحات وب در نتایج جستجو از عوامل مختلفی بهره می‌برد. سئو داخلی و تکنیکال دو بخش اساسی در بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو هستند. این ویژگی فرصتی برای جذب توجه کاربران و افزایش نرخ کلیک (CTR) ایجاد می‌کند، حتی اگر سایت شما بهینه‌سازی کامل برای رتبه اول را نداشته باشد.

در ضمن این مقاله بیشتر از ۷۰۰ مرتبه به اشتراک گذاشته شده و از نظر محتوایی، نمره ۴.۵ از ۵ رو از نظر مخاطبان و دانشجوهای این دوره سئو سایت داشته. در ادامه باید بگم که بیشتر از ۸۰۰ نفر توی آزمون سئو این دوره شرکت کردن و می‌تونید متوجه استقبال خوب کاربران از این دوره بشید. علاوه بر این، مقاله‌ای که برای تولیدش ۳ ماه وقت گذاشته شده و همین‌طور دارای تجربیات ۱۰ ساله هست، می‌تونه کمک خیلی زیادی به رشد کسب و کار شما بکنه. از طرفی تلاش شده همه مقاله‌های آموزشی مرتبط به سئو، اختصاصی، تخصصی و البته به زبان ساده نوشته بشه. سئو فنی یا سئو تکنیکال، به معنای بهبود جنبه‌های فنی یک وب‌سایت برای بالا بردن رتبه صفحات آن در نتایج جستجو است. سرعت بخشیدن به وب‌سایت، تسهیل خزش موتورهای جستجو (Crawling) و درک بهتر وب‌سایت توسط آن‌ها، از ارکان اصلی بهینه‌سازی فنی به شمار می‌روند.

بله، بک لینک‌های خارجی در سئو ضروری هستند (در فصل بعدی در مورد آن توضیح خواهیم داد.)، اما داشتن ساختار مناسب لینک‌های داخلی به همان اندازه مهم است. هنگام انتخاب موضوعات برای محتوای خود، به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از هدف جستجو وجود دارد (به فصل قبل مراجعه کنید) – اطلاعاتی، ناوبری، معاملاتی و تجاری. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد در تحقیقات کلمه کلیدی انجام می‌دهند، این است که فقط به اعدادی که در ابزار کلمه کلیدی می‌بینند توجه می‌کنند. این بر اساس اعتبار صفحاتی است که برای کلمه کلیدی مشخص شده رتبه بندی می‌شوند. در اکثر ابزارها، مقدار دشواری کلمه کلیدی در مقیاسی از 0 تا 100 نشان داده می‌شود.

به عنوان مثال اگر آموزش سئو سایت کلمه کلیدی اصلی صفحه مورد نظر ما باشد، همین کلمه را به عنوان انکرتکست به کار می‌بریم بدون آنکه چیزی را به آن اضافه یا کم کنیم. یکی دیگر از ابزار‌های مهمی که باید سئوکاران قبل از انتشار مطالب بر روی سایت از آن استفاده کنند. این پلاگین یکی از کلیدی‌ترین افزونه‌هایی است که می‌توانید برای بهبود سئو سایت خود به طور رایگان آن را مورد استفاده قرار دهید. این ابزار کمک می‌کند تا وضعیت محتوای خود را از نظر سئو و خوانایی با یک امتیاز درک کنید. همچنین تنظیماتی را برای بهبود سئو سایت، ریدایرکت‌ها، ساخت سایت مپ و ویرایش فایل ربات سایت و غیره در اختیارتان قرار می‌دهد. آموزش سئو پس از گذر از اقدامات روتین و اولیه، پیچیدگی و تکنیک‌های خاص به خود را دارد.

توصیه می‌شود که کلمه کلیدی اصلی خود را در عنوان صفحه قرار دهید به کار ببرید؛ چراکه کاربران در موتور جستجو آنها را سرچ می‌کنند و در نتیجه احتمال مشاهده و پیشنهاد مقالات شما بیشتر خواهد بود. در تعریف دیگر همچنین می‌توان گفت به مجموعه اقداماتی که برای بهینه‌تر کردن وضعیت محتواهای درون یک سایت انجام می‌شوند،‌ سئو داخلی یا On-Page SEO‌ گفته می‌شود. این کارها اثرات مختلفی دارند که از آن جمله می‌توان به افزایش نرخ تبدیل در سئو،‌ کاهش نرخ بانس ریت،‌ غنی سازی محتوا و افزایش کیفیت آن اشاره کرد. همه این موارد در نهایت منجر به افزایش رتبه سایت و صفحات شما خواهد شد. یکی از دلایل ایجاد این مشکل، عدم وجود سایت مپ برای پلتفرم شما است.

اگر مطمئن نیستید که وب‌ سایتتون برای موبایل بهینه است یا نه، می‌تونید از این ابزار تست رایگان سازگاری موبایل استفاده کنین. این یعنی بیشتر وب‌ سایت‌ ها به‌ جای نسخه دسکتاپ، از طریق نسخه موبایل بررسی و ایندکس می‌شوند. تعداد زیاد لینک ها می تواند گیج کننده باشد و به عنوان اسپم تلقی شود. در عوض، لینک ها را به صورت استراتژیک و در جاهایی که منطقی هستند قرار دهید. خب حالا این که چه جوری اون محتوا رو بهینه کنیم رو قراره در ادامه داخل این فصل یاد بگیری پس با دقت به توضیحاتم نگاه کن. ابتدا مثل تصویر بالا پس از ورود به سرچ کنسول سایتتان باید به بخش performance برید و روی بخش search results کلیک کنید.

البته این نوع تقسیم‌بندی بر اساس سلیقه بنده، یعنی پوریا آریافر، هست و یه نظر کاملا شخصیه. همیشه توی تحقیق کلمه کلیدی باید به دنبال تحقیق سختی کلمات کلیدی هم باشید و به اون از ۰ تا ۱۰۰ سختی بدید و هر چقدر به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشه سخت‌تره. سخت‌تر به معنی نیاز به هزینه زمانی و مالی بیشتر، در کنار تخصص حرفه‌ای‌تر هست. از طرفی باید بدونید که نباید روی یک سری کلمه کلیدی‌های خاص تمرکز کنید؛ مخصوصا اگه اول کار باشید. هر چند توضیح این مورد به کارفرماهایی که از حوزه سئو دور هستند خیلی سخته و اصولا نگاه‌های خیلی غلطی دارن. بخش مقالات، مجله، پایگاه دانش، بلاگ (Blog) و یا هر چیزی که اسمش هست توی سال‌های اخیر رشد زیادی داشته.

البته دقت داشته باشید که منظور ما این نیست که متاتگ عنوان (Title) و متاتگ توضیحات (Description) اهمیت نداره. در واقع هر دوی این متاتگ‌ها توی سئو خیلی مهمه؛ ولی باید یاد بگیرید که چطور یک عنوان خوب و توضیحات خوب بنویسید. از طرفی بعضی وقتا گوگل عنوان و توضیحات رو تغییر میده تا به جستجوی کاربر نزدیک‌تر بشه. این کار گوگل بیشتر وقتی دیده میشه که شما یک عنوان مناسب و یا توضیحات مناسب ننویسید. و یا ممکن پیش بیاد که گوگل برای بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگانش، همچین کاری بکنه. هدف اصلی سئو سیاه اینه که روی نتایج تاثیرگذار باشه، درحالی که فاکتورهای تجربه کاربری و یا اصول کدنویسی و لینک‌سازی رو رعایت نمی‌کنه.

به طور کلی با استفاده از کلمات کلیدی درست و به اندازه، ایجاد بک لینک‌های اصولی و استاندارد، لینک سازی داخلی و خارجی و … می‌توانید سئو کلاه سفید را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. اکثر روش‌ها و تکنیک‌های سئو کلاه سفید را می‌توان به صورت آموزش رایگان سئو در سطح وب تماشا کرد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم حتما مقالات تکمیلی بلاگ SEOEDU را دنبال کنید. آموزش سئو فرآیند یادگیری و آموزش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. این حوزه شامل درک نحوه کار موتورهای جستجو، شناسایی مخاطبان هدف و کلمات کلیدی، بهینه سازی محتوای وب سایت و بهبود رتبه سایت در صفحات نتایج جستجو است. این آموزش را می‌توان از طریق دوره‌های آنلاین، کارگاه‌ها، سمینارها یا به صورت خودآموز با استفاده از منابعی مانند وبلاگ‌ها، فیلم‌های آموزشی و کتاب‌های الکترونیکی دریافت کرد.

به عبارت دیگر هر فعالیتی که ما در سایت خودمان انجام می دهیم، مثل پست گذاشتن، لینک کردن صفحات به هم، مشخص کردن آدرس صفحات و ... با دانش و مهارت کافی و پیروی از استانداردهای گوگل، می‌توان به مرور زمان رتبه سایت را در نتایج جستجو ارتقا داد و حضوری پررنگ‌تر در فضای آنلاین داشت. با توجه به افزایش استفاده از دستگاه‌های موبایل برای دسترسی به اینترنت، گوگل الگوریتم Mobile First Index را معرفی کرده است. این الگوریتم به گوگل اجازه می‌دهد تا نسخه موبایل وب‌سایت‌ها را به عنوان نسخه اصلی برای ایندکس‌کردن و رتبه‌بندی در نظر بگیرد. نقشه سایت فهرستی ساختاریافته از تمام صفحات یک وب سایت است که برای جستجو توسط موتورهای جستجو در دسترس است. وجود این فایل به خزنده‌ها اجازه می‌دهد تا همه صفحات شما را پیدا کنند.

Robots.txt یک فایل متنی با فرمت txt هست و شما می‌تونید با نرم‌افزار ساده Note ویندوز، این فرمت رو بسازید. کاری که میشه در این فایل انجام داد تعریف یه سری خط‌مشی‌ها برای خزنده‌ها و ربات‌هاست. اینکه به ربات بگید این صفحات از سایت من رو خزش نکن؛ و یا فقط این صفحات خزش بشن رو می‌تونید توی این فایل تعریف کنید. راستی یادتون میاد که SERP چی بود؟ به صفحه نتایج توی موتور جستجو SERP میگن. اگه شما وارد یک وبسایت بشید و دکمه Ctrl + U رو فشار بدید، می‌تونید کدهای HTML اون سایت رو ببینید.

بک لینک به معنای پیوندی است که از یک صفحه وب (مثلاً صفحه 1) به صفحه‌ای از سایت دیگر (صفحه 2) داده می‌شود. این شامل بهبود سرعت بارگذاری صفحات، اطمینان از واکنش‌گرا بودن (Responsive Design)، استفاده از نقشه سایت XML، بهینه‌سازی فایل robots.txt و رفع مشکلات ایندکسینگ است. مزیت اصلی قطعه‌ های برجسته این است که می‌توانند محتوای شما را حتی در موقعیت‌های پایین‌تر از رتبه اول جستجو، برجسته کنند و به شما کمک کنند از رقبایتان پیشی بگیرید. پس یادتون باشه که زمانی که برای سایتتون محتوا مینویسید به صورت کامل نیاز کاربرانتونو برطرف کنید، تا مستحق جایگاه صفر بشید. همچنین، گوگل در مرورگر خود (Chrome) سایت‌ هایی که SSL ندارند را به‌عنوان “غیر ایمن” نشان می‌دهد، که می‌تواند باعث کاهش کلیک‌ها و نرخ پرش (Bounce Rate) شود. اگر نمی‌دانید چگونه یک نقشه سایت ایجاد کنید و وب‌ سایت شما بر روی وردپرس اجرا می‌شود، توصیه می‌کنیم از افزونه Yoast SEO برای ایجاد نقشه سایت استفاده کنید.

می‌توانید برای کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود بنویسید و می‌توانید برای موتورهای جستجو بنویسید. بلکه هدف اصلی ما، آشنایی دوستان متممی با کلیات SEO و برخی از پایه‌ای‌ترین تکنیک های سئو است. تا هم بتوانند کارهای ساده‌ و اولیه‌ی سئو برای سایت یا وبلاگ خود را مدیریت کنند و هم در صورت علاقه، مسیری برای مطالعه و یادگیری بیشتر سئو پیش روی آنها ترسیم شود. هزاران بلاگر و از سراسر جهان در سایت یوتیوب فعالیت می‌کند یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های منتشر شده در این سایت مربوط به آموزش‌های آنلاین ویدیویی یوتیوب است. شما در این سایت از لطف اساتید بین‌المللی و یا حتی اساتید خبره ایرانی بهره‌مند خواهید شد و می‌توانیم از آموزش‌های ویدیوی یوتیوب به رایگان استفاده کنید. در آموزش های خصوصی ما براساس دانش شما، براساس نیاز شما آموزش میدهیم.

1- انتشار ریپورتاژ خبری در سایت‌های پربازدید و پرمخاطب سبب می‌شود تا افراد زیادی با کسب و کار شما آشنا شوند و از این طریق وارد سایت شما شده و نرخ بازدید سایت را افزایش ‌دهند. مثلا اگر عبارتی مانند “دوچرخه کوهستانی” یا “گوشی سامسونگ a24” را سرچ کنید، ممکن است سایت‌هایی از برندهای کمتر شناخته شده را مشاهده کنید که به صورت اختصاصی روی این حوزه کار کرده‌اند. در بسیاری از سایت‌ها عبارتی را مشاهده می‌کنیم که شبیه Call to action هستند. این عبارات در برخی از مواقع می‌توانند به عنوان انکرتکست مورد استفاده قرار گیرند. آشنا کردن چشم مخاطبان با URL سایت نیز می‌تواند به مرور زمان جامعه هدف را با سایت آشنا‌تر کند. از این رو گاهی سئو کار‌ها دامنه سایت را به عنوان انکرتکست انتخاب می‌کنند.

به طور کلی پلتفرم‌های گوناگونی برای این امر وجود دارند که برخی پولی و برخی دیگر رایگان هستند. در بین ابزار‌های پیدا کردن کلمات کلیدی، بعضی دارای دقت و کیفیت بیشتری بوده و به همین دلیل در آموزش از صفر تا صد سئو به آنها پرداخته‌ایم. هدف از سئو سایت زمانی معنا می‌دهد که شما استراتژی سایت خود را مشخص و بنا نهاده باشید. به طور کلی برای آن که بتوانید از سئو خارجی مخاطبان و کاربران زیادی را پیدا کنید، باید در قدم اول سئو داخلی خود را به حد مطلوبی رسانده باشید و همچنین سایتتان دارای محتوا‌های غنی و پربار شده باشد. از جمله می‌توان به افزایش خزش سایت، انتقال اعتبار بین صفحات مهم، جلوگیری از تجربه تلخ صفحات 404 برای کاربران و درک رابطه بین صفحات مختلف توسط گوگل اشاره کرد. این الگوریتم سبب می‌شود تا گوگل لحن مکالمه انسان را راحت‌‌تر درک کند و دقت بیشتری در تحلیل کوئری‌ها و جستجوی کاربران داشته باشد.

به عنوان مثال، آنالیز سئو سایت تمام ایرادها و مشکلات سئو وبسایت را به شما نمایش می دهد. زمانی که بدانید سایت شما درچه بخش هایی ضعیف عمل می کند، می توانید با بهبود این بخش ها، سایت را تقویت کنید. با آپدیت های منظم گوگل، اهمیت سئو داخلی روز به روز در حال افزایش است. اسکیما از مواردی است که می تواند به شما در یادگیری تخصصی و حرفه ای سئو کمک کند. Schema به کدهای نشانه گذاری گفته می شود که می توان با استفاده و قرار دادن آن ها در صفحات سایت فهم گوگل از صفحات را به طور چشمگیری افزایش داد. فایل robots.txt به همین منظور ساخته می شود تا مانع دسترسی موتورهای جستجو به بخش های امنیتی سایت شود.

دقیق یادم نیست ولی حدود سال ۲۰۱۰ به قبل بود که هر مدیر سایتی در فضای سئو برای کسب رتبه بهتر، هر چقدر بیشتر یه کلمه کلیدی رو تکرار می‌کرد، تقریبا رتبه بهتری می‌گرفت. این روند باعث شده بود که مدیران برای بالاتر بردن رتبه خودشون به شکل غیرطبیعی (مثل عکس زیر) از یه سری کلمات کلیدی بیش از حد استفاده کنن. شما از این دوره آموزش جامع سئو و بهینه سازی سایت برای این استفاده می‌کنید که متوجه بشید این کار غلطه و خیلی باید حواستون به چگالی معقول و منطقی کلمات کلیدی سایت خودتون باشه. توی فصل دوم از راهنمای جامع یادگیری سئوی وبسایت، متوجه می‌شید که موتورهای جستجو چجوری کار می‌کنن، چگونه یک ربات گوگل سایت رو می‌بینه و مردم چطور از یک موتور جستجو مثل گوگل استفاده می‌کنن. یه سری از نکات فنی و بسیار جذاب و البته مهم رو در این بخش می‌خونید.

هات اسپات برای شروع بی‌نظیر است، اما به نظرم بهتر است ویدئوها روی سرعت ۱.۵ برابر ببینید. برایان دین دیگر مثل گذشته در یوتیوب ویدیو آپلود نمی‌کند، اما در کانال او ویدیوهای بسیاری از اطلاعات مفید در مورد SEO وجود دارد. اگر از وبلاگ بکلینکو لذت برده‌اید، این ویدیوها را هم دوست خواهید داشت. «رایگان» و «کنفرانس» معمولاً با هم جور نمی‌آیند، اما BrightonSEO هر شش ماه هزاران بلیط رایگان از طریق قرعه‌کشی توزیع می‌کند. این کنفرانس که دو بار در سال در شهر برایتون (انگلستان) برگزار می‌شود، شاید یکی از بزرگترین کنفرانس‌های سئو در جهان باشد و با بیش از چهار هزار شرکت‌کننده برگزار می‌شود.

بخش سوم از دوره جامع اموزش سئو با پایه‌های اساسی سئو و قدم‌های مهمی که عملی هستن آشنا می‌شید. به همه کارایی که از نظر سئویی داخل خود سایت ما انجام میشه، سئو داخلی میگن. نکات خیلی مهمی توی آموزش رایگان سئو داخلی اشاره شده و اگه خودتون و همینطور سایتتون رو دوست دارید حتما این قسمت رو کامل بخونید. رعایت استانداردهای سئو تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند می‌تواند شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند ولی برای کسب رتبه ۱ و رقابت با سایت های قدیمی‌تر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستید. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، فروم‌های تخصصی، کامنت مارکتینگ، خرید بک‌لینک، خرید رپورتاژ آگهی و … را اصطلاحاً سئو خارجی یا SEO Off-page می‌نامیم.

تگ Alt توضیحی است که در صورت عدم نمایش تصویر، به موتورهای جستجو و کاربران کمک می‌کند تا محتوای تصویر را درک کنند. تگ‌های هدینگ (H1, H2, H3) به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا ساختار محتوای شما را بهتر درک کنند. از تگ H1 برای عنوان اصلی صفحه و از تگ‌های H2 و H3 برای زیرعنوان‌ها استفاده کنید. این کار نه تنها به سئو کمک می‌کند، بلکه خوانایی محتوا را نیز بهبود می‌بخشد. توضیحات متا (Meta Description) خلاصه‌ای از محتوای صفحه است که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. این توضیحات باید حاوی کلمه کلیدی باشد و کاربران را ترغیب کند تا روی لینک شما کلیک کنند.

این ابزارها ایرادها و کمبودهای سئو سایت را پیدا کرده و با دادن اطلاعات مفید در مورد بخش مربوطه، مانند تحقیق کلمات کلیدی، به رشد سایت و افزایش رتبه آن در صفحه نتایج موتور جستجو کمک می کنند. پس حتما هوش مصنوعی گوگل را برای انجام امور فعالیت خود در نظر بگیرید، چون دقیقا قسمت‌های مهم سایت را تجزیه و تحلیل کرده و سپس رتبه سایتتان را مشخص می‌کند. ایده یابی یکی از مهمترین نکات کلیدی در سئو سازی سایت است چون ایده‌ها باعث تولید محتوای حرفه‌ای شده و هرچقدر بتوانید کلمات کلیدی را با جملات خلاقانه بنویسید ۱۰۰% در روند رتبه‌گیری سایت تاثیر گذار خواهد بود. هز زمان در مورد خلاقیت صحبت می‌کنیم کاربران فکر می‌کنند که باید کاری خیلی خاصی انجام دهند اما اینطور نیست! منظور از ایده و خلاقیت یعنی عناوینی جذاب حرفه‌ای بنویسید و محتوا را متناسب با عنوان توصیف کنید. مثل “مهمترین نکات جذاب در آموزش سئو سایت” به همین راحتی با بازی کلمات می‌توانید ایده‌یابی کنید.

سایت‌های بسیار زیادی حاضرند برای دیده شدن در فضای آنلاین و کسب رتبه‌های بهتر در موتورهای جستجو هزینه کنند. با درنظرگرفتن این موضوع، یادگیری سئو می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای کسب یک مهارت پول‌ساز باشد. اگر تردید دارید که این مهارت مناسب شما هست یا نه آموزش رایگان سایت آموزش سئو، می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری برای یادگیری این مهارت کمک کند. به زبان واضح‌تر، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو، مجموعه اقداماتی است که یک متخصص سئو برای کسب رتبه‌های بالاتر در گوگل و جذب ترافیک بیشتر به سایت انجام می‌دهد. در سال 2024 گوگل تاکید ویژه‌ای بر روی الگوریتم محتوای مفید خود دارد. این الگوریتم وظیفه دارد که محتوای سایت شما را بر اساس پارامترهای کیفی با محتوای سایت‌های هم مرتبه بررسی و سپس به آن امتیاز دهی داشته باشد.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری